söndag 8 februari 2009

Anti Detox

I helgen var jag hos släkt i Oslo, vi hade försenad julafton och lite saker. Helgerna i Oslo följer alltid samma trygga mönster. Jag och mamma åker över på fredag kväll, vi är alltid på flygplatsen alldeles för tidigt eftersom min mamma är sådär försiktig som mammor ska. En kort flygresa som känns helt utan mening eftersom man inte ens får en kopp äckligt kaffe, sen en tågresa från Gardemoen genom natten. Jag försöker plugga och mamma avbryter var femte minut genom att säga saker som "Åh den blåa färgen är exakt samma som den på mitt överkast". Sen en taxi som aldrig förstår vart vi vill, antagligen för att vi envisas med att prata fejknorska.
Äntligen framme blir det kramar och kaffe och sömn ganska fort.

På lördagen vaknar jag vid nio och känner mig dålig för att min morbror varit uppe sen sju. Vi äter frukost i timmar och läser norska tidningar som jag inte helt förstår. Kaffe och min yngre kusin är fortfarande blyg inför mig och gömmer sig bakom sin mamma.
Sen blir det promenad igenom vinterOslo (det är alltid vinter) för att handla middag. Vi går alltid och min morbror vill alltid till en speciell grönsaksaffär i en del av staden, till en kryddaffär i en annan och så vidare, så det tar hela dagen. När jag var mindre stannade jag och min äldre kusin hemma och spelade TVspel hela dagen, åt tusen kilo choklad som jag och mamma köpt på taxfree på vägen dit. Men nu är jag med och det är roligt, dels att röra på sig och dels att prata. Min morbror och hans fru har alltid behandlat mig som en vuxen, givit mig råd och tagit mig på allvar.
På kvällen lagar min morbor middag i timmar, han börjar vid fyra och vi äter väl vid åtta. När maten väl är klar har jag stoppat i mig vindruvor och vin och har glömt hur hungrig jag är. Sen pratar vi väl ännu mer, tittar på filmer och gör inget speciellt. På söndagen går vi promenader och äter hemlagad pizza (varje år, utom när jag ljuger och vill ha sallad bla bla. Men i år åt jag pizza.). Och sen åker jag och mamma hem och av någon anledning har vi alltid allvarliga samtal om viktiga saker på planet hem, sådana det annars är svårt att få fram utan att det känns stelt.

I helgen har jag levt på bröd, mejeriprodukter, choklad, vin och kaffe. Alltså i princip allt det man ska undvika på en detox, haha. Och jag mår så fruktansvärt illa, det känns verkligen att maten inte är bra för kroppen. För första gången handlar det alltså inte om kalorier eller vikt utan bara om att kroppen inte mår bra, intressant. Jag längtar hem tillbaka till min underbara mat hemma.

1 kommentar:

  1. Jag dricker alltid med sojamjölk <3 Såå gott!

    SvaraRadera