onsdag 4 februari 2009

Det här med ambition

Jag läser Hanna Fridéns blogg och funderar. Hon är ett år äldre än mig och har åstakommit så himla mycket. Nu vill jag inte arbeta med det hon gör men det får mig ändå att tänka till. Man måste vara ambitiös, man måste sätta upp mål och trycka på tills man är där. Kanske starta ett företag paralellt med heltidsstudierna och extrajobben?

Nu försöker man ju lära oss tjejer att vi inte behöver vara så duktiga, att det är okej att slappna av och bara vara. Och visst det är ju bra men samtidigt tror jag vi behöver lära oss att det är okej att vara i farten och göra tusen saker, det är då man kommer någon vart. Såg en artikel i metro i veckan om en kille som gjort ett experiment och bara sovit fyra timmar per natt i en månad för att få mer till att göra saker. Okej inte alls hälsosamt men i artikeln var han hyllad och bra, men jag kunde bara tänka på hur annorlunda artikeln hade sett ut om det varit en kvinna. Hon hade målats upp som ett offer för duktighetssyndromet och bla bla bla. Tjejer behöver inte lära sig att ta det lugnt utan hur man kan hantera ambitionen så att man inte mår dåligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar