torsdag 12 februari 2009

Att bli frisk på egen hand.


Ibland glömmer jag men jag har kommit väldigt långt och jag har gjort det helt själv. Såklart att det hade varit lättare om jag hade någon professionell att lita på och luta mig mot men det går ändå.

Jag lärde mig att lita på mig själv, jag insåg att ingen annan behöver säga saker till mig för att de ska vara sanna. En stor del av min sjukdom har varit en strävan efter att någon ska övertyga mig om att jag duger. Det har aldrig räckt med mig själv, jag har längtat efter att andra ska berätta för mig att jag räcker till. Jag har velat ha fler vänner än alla andra, bättre betyg, snyggare stil, sötare ansikte, finare kropp, bättre pojkvän, roligare karriär, och jag har gjort vad jag kunnat för att klara av det. Till stor del har det fungerat. Jag har alltid haft bland de bästa betygen, 2.0 på högskoleprovet, jag har alltid haft många vänner även om jag inte insett det, får ofta komplimanger för min stil och mitt utseende. Min kropp har aldrig varit mera än medelokej och det är den stackaren jag tagit ut allt på, jag har skyllt alla mina misslyckanden på min strävan efter att gå ner i vikt. Självklart kan ingen kille älska mig när jag är tjock och ful och vilken klädstil ser snygg ut på ett fetto?
Men även att svälta och vara helt insnöad på en enda sak har varit mitt "slipp ut ur fängelset - kort" när det gäller alla andra krav. Såklart att mina betyg inte behöver vara på topp när jag inte äter, såklart att jag drar mig undan vänner då.

Nu finns inga murar kvar, jag äter och därför kommer alla andra krav tillbaka. Men den här gången ska jag jobba med dem, se vad som är bra med dem och vad som ska förändras. Att jag är rädd att inte få vänner och att bli en tyst mus fungerar som en sporre för mig att ta kontakt med folk och att prata på lektionerna på universitetet. Däremot måste jag kunna se att folk faktiskt gillar mig och inse när jag gör nånting bra. Och förlåta mig själv när jag inte gör det.

Jag behöver inte att andra talar om för mig att jag duger. Jag kan säga det till mig själv och det räknas. Jag är smart, snygg, rolig och en bra vän. Jag är en förebild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar