torsdag 12 februari 2009

Jag och mina listor


De senaste fem åren har jag fyllt bok efter bok av listor. Listor på hur mycket jag ätit, min vikt, vad jag behöver dra in på, mina mått, bra och dåliga saker jag gjort. Listor på mål och belöningar, listor på alla saker jag misslyckats med.
Nu har jag en ny lista, längst bak i en dagbok jag inte längre använder. Alla dagar har tio kolumner, Ingen hets är den första och sen kommer Regelbundna måltider, Bra dag, Bra kväll, Ej för mycket mat, Ej för lite, Rört på mig, Ångestfri, Ej småätit och slutligen ett fält för kommentarer. Varje dag kryssar jag i de jag klarat, gör ett streck i de jag klarat halvt och lämnar de andra tomma. Just nu får nästan alla kryss varje dag och det gör mig lycklig. För mig funkar listan jättebra för den bryter ner det svåra i små delar. Att tänka "Nej ingen hets ingen hets" gör mig stressad, nu kan jag fokusera på att inte småäta framför kylskåpet, att röra på mig och att äta regelbundet, och jag får nån slags belöning för det. För belöning är det att se kryssen i boken.
Sen gör det också sambanden klara, dagar utan att jag rört mig ger min ångest och oregelbundna måltider ger hets.
Ett litet tips bara.

1 kommentar: