tisdag 10 februari 2009

Småfolk

Jag studerade på biblioteket idag. Mitt emot mig satt en man i fyrtioårsåldern. Han läste en bok kallad "läsa tankar" med undertiteln "genomskåda lögner! lär dig flirta!".
-Barn, barn barn, mumlar han när han bläddrar. Sen vänder han upp och ner på boken ett antal gånger.
- AHA! Nu fick jag dig!, mumlade han lite högre.
Sen tittar han upp och ser min lagbok som ligger på bordet mitt i mellan oss.
- Nej fy faaan, kved han och tittade på mig.
- Sån skit mitt på blanka eftermiddagen?!

Jag nickade lite, visste inte helt hur jag skulle svara. Han blängde lite mer och reste på sig, haltade runt en hylla och var borta.

När jag gick ut från biblioteket mötte jag en liten tant som ropade "nej men gå inte så sakta igenom dörren, hallå hallå", vilket kanske inte skulle ha varit så konstigt om det inte var så att vi gick på en öppen gata och det bara fanns jag där.
Folk är lite fina ibland.

2 kommentarer:

  1. inte nödvändigtvis.

    SvaraRadera
  2. Det var faktiskt hur roligt som helst det där. Med fler sådana iakttagelser kan du rädda livet på människor varje dag eller åtminstone ge somliga ett gott skratt./M

    SvaraRadera